PROJEKTY EDUKACYJNE REALIZOWANE W SPS nr 240
- Projekty klasowePROJEKTY REALIZOWANE W KLASIE 2 Aa
- „Przyroda z klasą” – program objęty patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej
- „Porcja pozytywnej energii” VI edycja – program edukacji żywieniowej
- „Gotowi do drogi” – program edukacji komunikacyjnej
- „Niesamowity świat higieny jamy ustnej” – ogólnopolski program edukacji stomatologicznej
- "Rycerze i ich zamki" - projekt historyczno-plastyczny
- Projekty szkolne
Zakochaj się w ogrodzie
Projekt ma na celu podjęcie szerszych działań edukacyjnych na bazie istniejącego szkolnego ogrodu. Stwarza on możliwość przekazania uczniom wiedzy przyrodniczej, rozbudzania zainteresowań przyrodą i jej pięknem. Pozwala na nabywanie praktycznych umiejętności ogrodniczych i działań na rzecz naturalnego środowiska. Projekt opiera się na założeniu, że łatwiej szanować i chronić to, co znane i bliskie sercu. Zaangażowanie społeczności szkolnej w realizację projektu daje szansę, że zdobyta wiedza i umiejętności, jak dbać o środowisko naturalne, zaprocentuje i będzie służyła przyszłym pokoleniom. Zadania i sposoby realizacji projektu zostały dostosowane do możliwości psychofizycznych uczniów oraz ich norm rozwojowych. Metody i formy pracy oparto na praktycznym działaniu i poglądowości – wiodących zasadach oligofrenopedagogiki. Projekt ma charakter otwarty, można go modyfikować w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych. Cele ogólne:- Przybliżanie dzieciom świata przyrody poprzez obserwację i badanie środowiska
- Rozwijanie wrażliwości na otaczająca przyrodę oraz problemy ochrony środowiska naturalnego
- Nabywanie przez uczniów wiadomości i umiejętności pielęgnacji roślin i ochrony zwierząt
- Nauka sadzenia, siania i pielęgnacji roślin ozdobnych, warzyw, ziół
- Rozróżnianie wybranych gatunków roślin i zwierząt ogrodowych
- Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie w różnych porach roku
- Zachęcanie do rekreacji w środowisku naturalnym
- Zainteresowanie współzależnością między czystością środowiska i jakością produkowanej żywności
- Nauka mądrego korzystanie z zasobów przyrody
- Podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska
- Ogrody dawniej i dziś
- Poznajemy ogrody Warszawy
- Dzień niezapominajki
- Wiosenne spotkania w ogrodzie
- Ekogródek w obiektywie
- Jesienne prace w ogrodzie
- Zwierzęta w ogrodzie
- Od uprawy do potrawy
- Jesień w wierszu i piosence
- Ogród zimą
- Ogród na parapecie
- Chronimy owady
- Wiosenne spotkania w ogrodzie
- Ścieżka sensoryczna w Ekogródku
- Upiększamy nasz ogród
- Ekogródek jak z obrazka
- Jesienne spotkania w ogrodzie
- Dzień Dyni
- Zimowe warunki atmosferyczne
- Ptaki w ogrodzie
- Dzieciaki sadzeniaki
- Letni plener malarski
- Zakochaj się w ogrodzie - podsumowanie projektu
Z historią za pan brat Mini olimpiada szkolna „100 kroków, 100 skoków do niepodległości” - Bieg sztafetowy z flagą na dystansie 100 lub 10 metrów
- 100 rzutów
- 100 skoków np. W dal lub przez skakankę
Biało-czerwony listopad - godło, flaga i kotyliony Quiz ze znajomości hymnu narodowego Wystawa – 100 lat niepodległości Apel pt. „Melodie niepodległości” 9 listopada 2018 r. - Projekty zewnętrzne
EDUKACJA FILMOWA
Dzięki uprzejmość Stowarzyszenia Nowe Horyzonty od kilku lat uczniowie naszej szkoły bezpłatnie uczestniczą w zajęciach edukacji filmowej, które odbywają się w kinie „Muranów”. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to odbywające się przez cały rok szkolny projekcje kinowe dla uczniów, realizowane w ramach cykli tematycznych, dostosowanych do wszystkich etapów edukacyjnych. Każdy pokaz poprzedza prelekcja multimedialna wprowadzająca uczestników w tematy podejmowane w danym filmie. Dodatkowo nauczyciele dostają interdyscyplinarne materiały dydaktyczne (informacje o filmie, scenariusze lekcji, karty pracy etc.), które można wykorzystać podczas zajęć w szkole. Po seansie najmłodsi uczniowie mogą wziąć udział w warsztatach lub konkursach plastycznych. W 2012 roku projekt został uhonorowany Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „edukacja młodego widza”. W 2011 roku Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej zostały włączone do rodziny projektów Filmoteki Szkolnej i zmieniły nazwę na Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej. Należą również do Koalicji dla edukacji filmowej powołanej przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Cały program NHEF jest zgodny z podstawą programową i rekomendowany przez MEN. Obecnie edukacją filmową objęci są uczniowie klasy IV, V i trzecich gimnazjum.
Na przykład uczniowie z klasy piątej realizują obecnie cykl młodzi w obiektywie. Utożsamienie się z bohaterem filmowym przychodzi młodemu widzowi niezwykle łatwo. Odbiorca, śledząc postępowanie rówieśnika na ekranie, uczy się rozwiązywać własne problemy. Przyczyną nawiązywania silnej relacji z bohaterem filmowym jest możliwość wskazania analogii w jego postępowaniu do działań podejmowanych przez jego rówieśnika w świecie rzeczywistym. Bohaterowie prezentowanych w tym cyklu produkcji stają przed ważnymi wyborami, które nie są obce większości dzieci w ich wieku. Tym samym film jest doskonałym narzędziem służącym do uwrażliwiania i poszerzania wiedzy o relacjach ludzkich. Widz obserwuje gotowe rozwiązania, jednocześnie dowiaduje się o skomplikowanej sieci współzależności, wśród których jest jednostką zaangażowaną, postrzeganą podmiotowo i traktowaną poważnie. Filmy wybrane w tym zestawie łączą w sobie atrakcyjną dla młodych widzów formę z niebanalną i wartościową pod względem edukacyjnym treścią. Przede wszystkim jednak starają się dotknąć tego wszystkiego, co składa się na rzeczywistość młodszych nastolatków, angażując ich do podjęcia dialogu. Filmy, które obejrzą w tym cyklu uczniowie to: „Chłopiec i świat”, „Felix”, „Mamo, kocham cię”, „Sekrety wojny”’ „Super brat”, „Zestaw krótkich filmów: rywalizacja”, „Zestaw krótkich filmów: wyzwania”.
WARSZTATY PLASTYCZNE
Od wielu lat uczniowie naszej szkoły uczestniczą w warsztatach plastycznych w ramach Grupy Aktywności Twórczej, które odbywają się w Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej przy ulicy Jezuickiej 4. Obecnie w zajęciach biorą udział uczniowie klasy V oraz Zespołów Terapeutycznych D i E. Uczestnicy zajęć pięć razy w miesiącu biorą do rąk palety oraz pędzle i stają przed sztalugami w przestronnej pracowni plastycznej. Za każdym razem pogłębiają doświadczenie natury, ludzi, własnych przeżyć – tego, co pozornie spowszedniało, bo otacza i wypełnia nas codziennie. Na koniec każdego cyklu zajęć organizowana jest wystawa najlepszych prac, prezentująca obrazy malowane temperą i akrylami lub rysowane pastelami olejnymi. Wernisaż jest okazją do spotkania wszystkich uczestników Grupy Aktywności Twórczej z kilkunastu warszawskich ośrodków. Inicjatorem i osobą prowadzącą warsztaty jest Joanna Łabęcka, nauczycielka, która z zapałem dzieli swoje pasje artystyczne (malarstwo i fotografia) z innymi. Zajęcia finansowane są przez Miasto Stołeczne Warszawa.
PORANKI MUZYCZNE
Od kilku lat klasy, w których wychowawczynią jest Monika Michalak biorą udział w PORANKACH MUZYCZNYCH organizowanych przez SCEK przy ulicy Jezuickiej 4. Celem nadrzędnym tych zajęć jest zachęcenie uczniów szkół podstawowych do kontaktu z muzyką. Intencją prowadzących jest wychowanie młodzieży poprzez sztukę oraz przygotowanie młodych ludzi do świadomego korzystania z dóbr kultury. Wykonawcami koncertów są uczniowie szkół muzycznych I i II stopnia oraz studenci Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Dzięki współpracy ze szkołami muzycznymi, w cyklu „Poranki Muzyczne” występują uczniowie tych szkół, przez co koncerty zyskują dodatkowy aspekt wychowawczy, gdyż słuchacze mają możliwość obserwowania swoich rówieśników lub nieco starszej młodzieży i uczą się szanować pracę swoich kolegów. Poranki Muzyczne wzbogacone są prelekcjami i pokazami multimedialnymi dotyczącymi tematyki koncertu. „Poranki Muzyczne” odbywają się regularnie w środy i czwartki oraz w wybrane wtorki i piątki, o godz. 10.00 i 11.30. Uczestnicy poranków wcześniej wybierają i rezerwują miejsca na interesujące ich koncerty. Na przykład uczniowie klasy V będą uczestniczyli w Porankach Muzycznych o następującej tematyce: „Małe kolędowanie”, „Fryderyk Chopin w Europie”, „Baśniowy świat opery” i „Melodie na Dzień Dziecka”. Zajęcia finansowane są przez Miasto Stołeczne Warszawa.