Tel.: 22 81 00 782 | BIP | Facebook

Projekty edukacyjne

PROJEKTY EDUKACYJNE REALIZOWANE W SPS nr 240

  • Projekty klasowe
    PROJEKTY REALIZOWANE W KLASIE 2 Aa  
    1. „Przyroda z klasą” – program objęty patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej
      Uczniowie poznają prawa panujące w naturze oraz będą prowadzić proste obserwacje przyrodnicze, wykonywać doświadczenia i samodzielnie wyciągać wnioski. Poznają wiele gatunków roślin i zwierząt, dowiedzą się, jak chronić przyrodę. Dzięki licznym grom dydaktycznym i zabawom ruchowym z łatwością przeprowadzimy ciekawe lekcje.  
    1. „Porcja pozytywnej energii” VI edycja – program edukacji żywieniowej
      Celem programu jest edukacja i kształtowanie u dzieci właściwych nawyków żywieniowych polegających na spożywaniu warzyw i owoców. Projekt pomoże w przekazaniu dzieciom wiedzy na temat wartościowych produktów spożywczych, zdrowego odżywiania i tego jak może ono wpływać na funkcjonowanie naszego organizmu  
    1. „Gotowi do drogi” – program edukacji komunikacyjnej
      Projekt przekazuje wiedzę i umiejętności zwiększające bezpieczeństwo na drodze. Dzięki programowi najmłodsi uczniowie uczą się podstawowych zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym, nie tylko jako piesi, ale również rowerzyści czy pasażerowie. Posiadana wiedza i praktyczne umiejętności zmniejszą lęki i zagrożenia związane z samodzielnym poruszaniem się po drogach.  
    1. „Niesamowity świat higieny jamy ustnej” – ogólnopolski program edukacji stomatologicznej
      Program powstał, aby zaangażować dzieci w zajęcia, podczas których zdobędą niezbędną wiedzę na temat higieny jamy ustnej, dbania o zęby, sposobów i częstotliwości prawidłowego szczotkowania zębów oraz przełamania bariery regularnych wizyt stomatologicznych. Uczniowie dowiedzą się jak ważne jest dbanie o stan zębów już od najmłodszych lat.
  • Projekty szkolne

    Zakochaj się w ogrodzie

    Projekt ma na celu  podjęcie szerszych działań edukacyjnych na bazie istniejącego szkolnego ogrodu. Stwarza on możliwość przekazania  uczniom wiedzy przyrodniczej, rozbudzania zainteresowań   przyrodą i jej pięknem. Pozwala na nabywanie praktycznych umiejętności ogrodniczych i działań na rzecz naturalnego środowiska.  Projekt opiera się na założeniu, że  łatwiej szanować i chronić to, co znane i bliskie sercu. Zaangażowanie  społeczności szkolnej w realizację projektu daje szansę, że zdobyta wiedza i umiejętności, jak dbać o środowisko naturalne, zaprocentuje i będzie służyła przyszłym pokoleniom. Zadania i sposoby realizacji projektu zostały dostosowane do możliwości psychofizycznych uczniów oraz ich norm rozwojowych. Metody i formy pracy oparto na praktycznym działaniu i poglądowości – wiodących zasadach oligofrenopedagogiki. Projekt ma charakter otwarty, można go modyfikować w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych.

    Cele ogólne:

    • Przybliżanie dzieciom świata przyrody poprzez obserwację i badanie środowiska
    • Rozwijanie wrażliwości na otaczająca przyrodę oraz problemy ochrony środowiska naturalnego
    Cele szczegółowe:
    • Nabywanie przez uczniów wiadomości i umiejętności pielęgnacji roślin  i ochrony zwierząt
    • Nauka sadzenia, siania i pielęgnacji roślin ozdobnych, warzyw, ziół
    • Rozróżnianie wybranych gatunków roślin i zwierząt ogrodowych
    • Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie w różnych porach roku
    • Zachęcanie do rekreacji w środowisku naturalnym
    • Zainteresowanie współzależnością między czystością środowiska i jakością produkowanej żywności
    • Nauka mądrego korzystanie z zasobów przyrody
    • Podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska
      Etapy projektu:

    Projekt podzielono na trzy etapy skorelowane z porami roku: Jesień, Zima, Wiosna, Lato .

    Etapy  realizowane będą w kolejnych latach:

    I etap – „Ogrody duże i małe”  (II semestr roku szkolnego 2017/18)

    II etap – „Ogród - ostoja zwierząt” (rok szkolny 2018/19)

    II etap – „Relaks w ogrodzie” ( rok szkolny 2019/20)

    Harmonogram realizacji projektu  w roku szkolnym 2017/18

    OGRODY DUŻE I MAŁE

    1. Ogrody dawniej i dziś
    -  Impreza szkolna na powitanie wiosny: - Warsztaty  i zajęcia plenerowe w Wilanowie  „Król ogrodnik”  
    1. Poznajemy ogrody Warszawy
    - Wycieczki do Powsina, Wilanowa, ogrodu na Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego - Ogródki naszych sąsiadów  
    1. Dzień niezapominajki
    - Sadzimy niezapominajki w Ekogródku - Konkurs na pocztówkę z niezapominajką - Kiermasz kwiatów  
    1. Wiosenne spotkania w ogrodzie
    - Dzień Rodziny - piknik na trawie,  zabawy przyrodnicze pod hasłem „Z  rodziną w ogrodzie” - Nasze uprawy (sadzenie ziemniaków i innych roślin, sianie ziół i kwiatów) - Szkolny konkurs „Młody Ogrodnik” - Plener malarski z zaproszonymi gośćmi  
    1. Ekogródek w obiektywie
    - Szkolny konkurs fotograficzny - Zgłoszenie do konkursu Towarzystwa Przyjaciół Warszawy  "Warszawa w kwiatach i zieleni"

     

    Harmonogram realizacji projektu  w roku szkolnym 2018/19

    OGRÓD -  OSTOJA ZWIERZĄT

    1. Jesienne prace w ogrodzie
    -  Zbieranie nasion kwiatów jednorocznych - Wykopki ziemniaków - Sadzenie cebulek kwiatów wiosennych - Grabienie liści, porządkowanie rabat  
    1. Zwierzęta w ogrodzie
    - Dzień jeża (Poznajemy mieszkańca naszego ogródka) -  Warsztaty "Teatr przyrody"  
    1. Od uprawy do potrawy
    - Dzień ziemniaka w szkole - Warsztaty organizowane przez Tesco  
    1. Jesień w wierszu i piosence
      5.Dokarmianie ptaków zimą - Konkurs na najciekawszy karmnik - Opieka nad karmnikami  
    1. Ogród zimą
    - Obserwacja ptaków odwiedzających nasz ogród   -  Książeczki o ptakach z karmnika - Przygotowanie foto albumu „Ogród w szacie zimowej”  
    1. Ogród na parapecie
    - Prowadzenie hodowli roślin w salach (zioła, kiełki)  
    1. Chronimy owady
    - Impreza szkolna pt. "Parada owadów" - Warsztaty "Teatr przyrody" -  Budowa domków dla owadów  
    1. Wiosenne spotkania w ogrodzie
    - Paśnik dla owadów zapylających (sadzenie roślin przyjaznych owadom) - Sadzenie dyni na rabatach - Nawożenie rabat – Skąd bierze się kompost?  
    1. Ścieżka sensoryczna w Ekogródku
    - Wyznaczenie miejsca i wykonanie ścieżki sensorycznej - Zabawy w Ekogródku podczas Pikniku rodzinnego  
    1. Upiększamy nasz ogród
    - Wykonanie ozdobnych kwietników i mebli ogrodowych - Konserwacja drewnianych elementów wyposażenia ogrodu  
    1. Ekogródek jak z obrazka
    -  Szkolny plener malarski/fotograficzny - Zgłoszenie do konkursu Towarzystwa Przyjaciół Warszawy  "Warszawa w kwiatach i zieleni"

     

    Harmonogram realizacji projektu  w roku szkolnym 2019/20

    RELAKS W OGRODZIE

     
    1. Jesienne spotkania w ogrodzie
    - Zbiór dyni - Jesienny koszyk (prace plastyczne z darów jesieni) - Wykonanie zielników roślin rosnących w Ekogródku - Warsztaty w Centrum Edukacji Przyrodniczej "Folwark Bródno" - Warsztaty w Fundacji Pociechom  
    1. Dzień Dyni
    - Żółto/pomarańczowy dzień w szkole - Konkurs potraw z dyni   3 .Dokarmianie ptaków - Opieka nad karmnikami  
    1. Zimowe warunki atmosferyczne
    - Stany skupienia wody - Obserwacja pogody - Zabawy na śniegu  
    1. Ptaki w ogrodzie
    -Impreza szkolna pt. „Ptasie radio”  
    1. Dzieciaki sadzeniaki
    -Sadzenie roślin ozdobnych na swoich zagonkach w Ekogródku - Warsztaty w Leroy Merlin, w Castoramie  
    1. Letni plener malarski
    - Warsztaty malarskie w Ekogródku z zaproszonymi gośćmi  
    1. Zakochaj się w ogrodzie - podsumowanie projektu
    - Świętowanie w Ekogródku zakończenia projektu
  • Projekty zewnętrzne

    EDUKACJA FILMOWA

    Dzięki uprzejmość Stowarzyszenia Nowe Horyzonty od kilku lat uczniowie naszej szkoły bezpłatnie uczestniczą w zajęciach edukacji filmowej, które odbywają się w kinie „Muranów”. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to odbywające się przez cały rok szkolny projekcje kinowe dla uczniów, realizowane w ramach cykli tematycznych, dostosowanych do wszystkich etapów edukacyjnych. Każdy pokaz poprzedza prelekcja multimedialna wprowadzająca uczestników w tematy podejmowane w danym filmie. Dodatkowo nauczyciele dostają interdyscyplinarne materiały dydaktyczne (informacje o filmie, scenariusze lekcji, karty pracy etc.), które można wykorzystać podczas zajęć w szkole. Po seansie najmłodsi uczniowie mogą wziąć udział w warsztatach lub konkursach plastycznych. W 2012 roku projekt został uhonorowany Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „edukacja młodego widza”. W 2011 roku Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej zostały włączone do rodziny projektów Filmoteki Szkolnej i zmieniły nazwę na Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej. Należą również do Koalicji dla edukacji filmowej powołanej przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Cały program NHEF jest zgodny z podstawą programową i rekomendowany przez MEN. Obecnie edukacją filmową objęci są uczniowie klasy IV, V i trzecich gimnazjum.

    Na przykład uczniowie z klasy piątej realizują obecnie cykl młodzi w obiektywie. Utożsamienie się z bohaterem filmowym przychodzi młodemu widzowi niezwykle łatwo. Odbiorca, śledząc postępowanie rówieśnika na ekranie, uczy się rozwiązywać własne problemy. Przyczyną nawiązywania silnej relacji z bohaterem filmowym jest możliwość wskazania analogii w jego postępowaniu do działań podejmowanych przez jego rówieśnika   w świecie rzeczywistym. Bohaterowie prezentowanych w tym cyklu produkcji stają przed ważnymi wyborami, które nie są obce większości dzieci w ich wieku. Tym samym film jest doskonałym narzędziem służącym do uwrażliwiania i poszerzania wiedzy o relacjach ludzkich. Widz obserwuje gotowe rozwiązania, jednocześnie dowiaduje się o skomplikowanej sieci współzależności, wśród których jest jednostką zaangażowaną, postrzeganą podmiotowo i traktowaną poważnie. Filmy wybrane w tym zestawie łączą w sobie atrakcyjną dla młodych widzów formę z niebanalną i wartościową pod względem edukacyjnym treścią. Przede wszystkim jednak starają się dotknąć tego wszystkiego, co składa się na rzeczywistość młodszych nastolatków, angażując ich do podjęcia dialogu. Filmy, które obejrzą w tym cyklu uczniowie to: „Chłopiec i świat”, „Felix”, „Mamo, kocham cię”, „Sekrety wojny”’ „Super brat”, „Zestaw krótkich filmów: rywalizacja”, „Zestaw krótkich filmów: wyzwania”.

     WARSZTATY PLASTYCZNE

    Od wielu lat uczniowie naszej szkoły uczestniczą w warsztatach plastycznych w ramach Grupy Aktywności Twórczej, które odbywają się w Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej przy ulicy Jezuickiej 4.  Obecnie w zajęciach biorą udział uczniowie klasy V oraz Zespołów Terapeutycznych D i E. Uczestnicy zajęć pięć razy w miesiącu biorą do rąk palety oraz pędzle i stają przed sztalugami w przestronnej pracowni plastycznej. Za każdym razem pogłębiają doświadczenie natury, ludzi, własnych przeżyć – tego, co pozornie spowszedniało, bo otacza i wypełnia nas codziennie. Na koniec każdego cyklu zajęć organizowana jest wystawa najlepszych prac, prezentująca obrazy malowane temperą i akrylami lub rysowane pastelami olejnymi. Wernisaż jest okazją do spotkania wszystkich uczestników Grupy Aktywności Twórczej z kilkunastu warszawskich ośrodków. Inicjatorem i osobą prowadzącą warsztaty jest Joanna Łabęcka, nauczycielka, która z zapałem dzieli swoje pasje artystyczne (malarstwo i fotografia) z innymi. Zajęcia finansowane są przez Miasto Stołeczne Warszawa.

    PORANKI MUZYCZNE

    Od kilku lat klasy, w których wychowawczynią jest Monika Michalak biorą udział w PORANKACH MUZYCZNYCH organizowanych przez SCEK przy ulicy Jezuickiej 4. Celem nadrzędnym tych zajęć jest zachęcenie uczniów szkół podstawowych do kontaktu z muzyką. Intencją prowadzących jest wychowanie młodzieży poprzez sztukę oraz przygotowanie młodych ludzi do świadomego korzystania z dóbr kultury. Wykonawcami koncertów są uczniowie szkół muzycznych I i II stopnia oraz studenci Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Dzięki współpracy ze szkołami muzycznymi, w cyklu „Poranki Muzyczne” występują uczniowie tych szkół, przez co koncerty zyskują dodatkowy aspekt wychowawczy, gdyż słuchacze mają możliwość obserwowania swoich rówieśników lub nieco starszej młodzieży i uczą się szanować pracę swoich kolegów. Poranki Muzyczne wzbogacone są prelekcjami i pokazami multimedialnymi dotyczącymi tematyki koncertu. „Poranki Muzyczne” odbywają się regularnie w środy i czwartki oraz w wybrane wtorki i piątki, o godz. 10.00 i 11.30. Uczestnicy poranków wcześniej wybierają i rezerwują miejsca na interesujące ich koncerty. Na przykład uczniowie klasy V będą uczestniczyli w Porankach Muzycznych o następującej tematyce: „Małe kolędowanie”, „Fryderyk Chopin w Europie”, „Baśniowy świat opery” i „Melodie na Dzień Dziecka”. Zajęcia finansowane są przez Miasto Stołeczne Warszawa.